سامانه مدیریت املاک و مستغلات

 

معرفی سامانه 

 سامانه مدیریت املاک و مستغلات ابزاري براي تصميم گيري هاي قانوني، مديريتي ، اقتصادي و اجتماعي بوده و عنصر اصلي در برنامه ريزي و توسعه مي باشد. اين سيستم ازيك سوي شامل يك پايگاه داده مي باشد كه حاوي اطلاعات توضيحي و فضائي زمين مرجع بوده و از سوي ديگر شامل روال ها و تكنيكهاي جمع آوري ، به هنگام سازي ، پردازش و توزيع داده ها مي باشد.
ایجاد نظامی دقیق ساده روان و مطمئن و قابل تغیر با زمان برای حاکمیت بر امور املاک و مستحدثات و اراضی متعلق به افراد حقیقی و حقوقی و دولتی موقوفه و بازنگری اطلاعات و نقشه ها در طول برنامه و نهایتا تغییر سیستم موجود ثبت به کاداستر هدفهایی را دنبال میکند. مسئله تفکیک اراضی از اهم مسائل شهری و شهرسازی و پایه و اساس رشد موزون شهرها و اجرای طرح جامع و طرح‌های تفصیلی و ضوابط مقرر در طرح‌های مذکور می‌باشد. در حقیقت می‌توان با بکار بردن ضوابط و روشهای اصولی, از طریق کنترل و نظارت بر تفکیک اراضی و ساختمان‌ها و منظور داشتن اختیار برای مراجع ذیربط در امور شهرسازی در مورد بررسی و اصلاح نقشه‌های تفکیکی پیشنهادی توسط مالکان اراضی قبل از اقدامات ثبتی حداقل 60 درصد نظرات اصلاحی طرح‌های جامع و تفصیلی را اعمال نمود و به آنها تحقق بخشید.
 
 

ذینفعان سامانه

  • معاونت حقوقي: توابعي هستند كه در امرحقوق رسمي تصدي زمين و املاك و نيز سازماندهي برنامه هاي اصلاحات زمين و ثبت آن فعاليت مي نمايند.
  • معاونت مالي/ذیحسابی: توابعي با دامنه اقتصادي و بهره برداري مالي از زمين بوده و هدف اصلي فعاليت آنها ارزش و بهاء زمين مي باشد.
  • معاونت پشتیبانی: توابعي با دامنه فعاليت كلان درخصوص تعديل و توسعه كاربري زمين و مسائل محيط زيست بوده و به توابع مديريت تعديلي نيزمعروف مي باشد.
 
 

بخش های اصلی سامانه

  • شناسنامه ملک
  • مشخصات ثبتی
  • سابقه تملک
  • موقعیت و مختصات
  • تثبیت مالکیت
  • اطلاعات انشعابات
  • مستندات ملک
 
 
 

معضلات موجود در مستند سازی املاک و اراضی سازمانها:

۱ـ اشخاص حقیقی و حقوقی در سراسر کشور کجا چه مقدار چه اندازه چه قدر اموال غیر منقول دارد.(قطعه زمین)
۲ـ در هنگام سئوال از سوی مراجع ذیصلاح قانونی مثل دادگاهها در خصوص اموال بدهکار(مدیون) برای استیفاء حق (دائن) این اطلاعات به سرعت و به طور دقیق در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گیرد .
۳ـ در خصوص استفاده از تسهیلات مسکن از مراجع قانونی مثل بنیاد مسکن این تسهیلات در اختیار افرادی که فاقد مسکن می با شند توزیع گردد چون از این پس سیستم با انجام کامل این طرح قادر به پاسخگویی اینکه چه کسانی دارای زمین یا مسکن می باشند می گردد.
۴ـ سازمانها می توانند با استفاده از مقدار دارایی های افراد تعریفی استانداردی از فقر را ارائه نماید واز این پس به جای اینکه با افتخار از خانواده بزرگ امداد امام خمینی یاد نماید کاهش افراد این خانواده را با مردم جشن می گیرد . که این خود یک شناسه از کاهش فقر در جامعه می باشد.
۵ـ در هنگام مراجعه افراد به دادگاه واعلام اعسار در پرداخت هزینه دادرسی با استفاده از اطلاعات املاک می توان مقدار دارایی فرد را محاسبه نمود وتصمیم مقتضی برای پرداخت هزینه اعسار اتخاذ نمود.
اطلاعات مکانی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین منابع مورد نیاز برای مدیریت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به شمار می‌رود. اهمیت این اطلاعات تا حدی افزایش یافته است که از آن به عنوان رکن چهارم در تصمیم‌گیری در کنار سه رکن دیگر یعنی زمان، هزینه و کیفیت یاد می‌شود. در اين راستا و با افزایش جمعیت به‌خصوص در مناطق شهری و محدودیت سطح زمین، استفاده از فضاهای زیر و بالای سطح زمین افزایش یافته است؛ به نحوی که برای مدیریت بهینه آنها، سال‌ها است که نیاز به سیستم‌های مدیریت زمین احساس می‌شود.
از کاربردهای شاخص اين نوع اطلاعات و فناوری‌های مکانی می‌توان به توانمندسازی جوامع و دولت‌ها در اموری چون برنامه‌ریزی و مدیریت جامع شهری، مدیریت بهینه زمین و املاک، مدیریت بحران، مدیریت پست و آدرس دهی املاک و مدیریت زیرساخت‌های شهری اشاره نمود. 
 
 نقشه برداري يکي از قديمي ترين تکنيک هاي مورد استفاده بشر بوده و از آن براي تعيين حدود اراضي استفاده مي کرده اند. اما با پيشرفت آباديها و بالا رفتن ارزش زمينهاي شهرها و مزارع، اهميت نقشه برداري بيشتر نمود پيدا مي کند، بطوريکه در حال حاضر ارزش بالاي زمينها در شهرهاي بزرگ باعث شده است در تهيه حدود املاک دقت بالايي رابه کار ببرند و برای دقت بالا در اين کار نیاز به تهيه نقشه هاي با مقياس بالاست، اين نوع نقشه برداري که باعث تهيه نقشه هاي بزرگ مقياس مي شود را نقشه برداري ثبتي يا کاداستر گويند.
کاداستر نقشه برداری ثبتی است، یعنی نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. ایجاد نظامی دقیق ساده روان و مطمئن و قابل تغیر با زمان برای حاکم بر امور املاک و مستحدثات و اراضی متعلق به افراد حقیقی حقوقی دولتی موقوفه و بازنگری اطلاعات و نقشه ها در طول برنامه و نهایتا تغییر سیستم موجود ثبت به کاداستر.
 
کاداستر: مجموعه دفاتر و اسنادي است که دلالت بر مساحت اراضي مزروعي و غير مزروعي و ابنيه و املاک و نقشه و حدود ترسيمي آنها در مناطق مختلف کشور مي کند و غرض از آن تعيين مالياتهاي اراضي بر حسب ارزش املاک و منافع آنهاست. يکي از ديگر مهمترين اهداف کاداستر شهري رفع دعاوي مربوط به املاک مي باشد که در اينصورت دادگاه مراتب را در اختيار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار مي دهد تا سازمان با اعزام نقشه بردار سرزمين و برداشت دقيق املاک حدود و موقعيت ملکها را مشخص نمايد تا از اين طريق به دعواي طرفين خاتمه داده شود.
ديگر هدف کاداستر تهيه نقشه هاي دقيق با حدود دقيق براي صدور سند مالکيت مي باشد. براي ارتقا از اين مرحله به سيستمي کارآمد و جامع که شامل زير سيستم هاي متعدد و متفاوت نيز باشد. 
 
 

اهداف سامانه

اهداف کیفی: ایجاد گردش کار روان در یک نظام قابل اطمینان برای صدور سند مالکیت و همچنین ایجاد اطمینان در انجام معاملات مربوط به املاک وتثبیت مالکیت کاهش چشمگیر دعاوی ملکی در دادگاهها و کاهش فساد اداری مربوط به بخش املاک در که موجب افزایش کارایی طرحهای عمرانی در کشور خواهد گردید.
 
 

مزایای سامانه

  • تعیین مالکیت: تعیین  نوع تملک (بیع، وقف، هبه، صلح و....)
  • تعیین وضعیت: امکان تشخیص نوع کاربری و واحد استفاده کننده
  • تضمين مالكيت: درصورت غيررسمي بودن ملك ، شخص در دفاع از املاك خود دچار مشكل خواهد شد . هيچ دفاعی به اندازه قوانين ثبتي از اصل مالكيت و حقوق مالك دفاع نمايد.
  • ثبات اجتماعي: ثبت دقيق ، صحيح و به روز، از اختلافات و منازعات مربوط به تصرف ملك جلوگيري نموده و اين امر به كاهش دعاوي ملكي و در نتيجه به ثبات اجتماعي كمك مي كند.
  • تضمين اعتبار: در صورت وجود حقوق رسمي ملك ، موسسات اعتباري وام دهنده درخصوص اعطاي وام و اعتبار به ملك با خطر پذيري كمتر و درجه اعتماد بيشتر اقدام به اينكار مي نمايند.
  • توسعه زمين: افزايش اعتبار و وجود بيمه املاك عزم و انگيزه افراد براي انتفاع و بهره گيري در جهت ساخت و ساز و احداث تجهيزات و حفظ منابع طبيعي در داخل ملك را افزايش داده و در نتيجه به توسعه ملك و افزايش قابليت توليد مي انجامد.
  • قابليت تبديل به پول: در صورت وجود حقوق قانوني براي املاك ، امكان تبديل آنها به پول در غالب خريد و فروش ، كسب وام و اعتبار، دريافت بيمه خسارت طبيعي ، رهن و اجاره آنها بسيار بالاتر خواهد بود.
 
 
 

معرفی اجمالی شتابدهنده سگال

شتابدهنده سگال ضمن بهره گيري از توانمندي گسترده شرکتهای تابعه در زمينه هاي مختلف علمي، فني و مدیریتی، در زمينه مشاوره، اجرا و نظارت پروژه هاي مرتبط بصورت تخصصي خدمات مختلفی را با هدف توسعه صنایع، علوم و فناوری ارائه می نماید.

پیوندها

عضویت در خبر نامه

برای عضویت آدرس ایمیل خود را وارد نمایید:


logo-irannsr
logo-samandehi
وب نویسان